SiBra Motorsport fórum


výklad pojmů ve světe autohifi: část 5. - kapacitory:

Vše o vašich úpravách...

výklad pojmů ve světe autohifi: část 5. - kapacitory:

Příspěvekod Braba » pon 30. čer 2008 11:24:10

Zde si spíše vysvětlíme, co to vůbec znamená, kapacitor. Hodnoty u něj totiž tolik záludností nemají a tak všeobecně platí, že čim vyšší kapacita, tím větší stabilita.

Smysl a funkce
Anglicky kapacitor je česky buď kondenzátor (součástka), nebo kapacita (ideální kondenzátor). Česky kapacitor = označení pro kondenzátor s velkou kapacitou, v našem případě používaný pro stabilizaci napájení audio systému v automobilu. Kapacitor je velmi vhodný doplněk pro zkvalitnění výsledného zvuku. Není ale bezpodmínečně nutný. Pouze u velmi výkonných systémů je jeho použití nezbytné. Kapacitor je důležitý pro své dvě nejvíc důležité funkce.

1) Stabilizace napájení- Při zesilování vysokých dynamických špiček často nestačí napájecí okruh (autobaterie,alternátor) automobilu dodat zesilovačům potřebný proud a dochází přitom ke značnému poklesu jejích napětí a to má za následek snížení nebo někdy až k zkreslení reprodukce zesilovače. Proto se kapacitor v klidových momentech nabíjí a v případě potřeby dodá do zesilovače dostatečnou elektrickou energii. Zesilovač bude takto pracovat stabilněji a dynamičtěji (zvýšení sytosti hlubokých tónů a hlasitosti).

2) Filtrace napájení – V napájecím obvodu automobilu se často vyskytují rušivé vlivy způsobené některými spotřebiči nebo jejich užíváním (zapínání světel,stěračů špatně odrušený alternátor atd.). V případě, že takový to obvod nedisponuje kapacitorem je často slyšet ze zesilovačů nepříjemné praskaní nebo
lupaní při zapínaní spotřebičů v obvodu automobilu.
Dělení kapacitorů – Kapacitory dělíme podle jejich velikosti. Jednotkou Kapacitorů je Farad.
Farad se rovná kapacitě tělesa, které se nábojem 1 C nabije na potenciál 1 V. Výrobce většinou u svých kapacitorů udává velikost, max napětí a vnitřní odpor (E.S.R.).
Baterie + Kapacitor – Nedávno se na trhu objevil hybrid baterie a kapacitoru. Je to velice úsporné řešení pro ty, kteří nepotřebují mnoho zařízeni v autě. Tato baterie se vyznačuje velkou kapacitou 3F a větší. Kabelové výstupy pro možnost napojení napájení. Tuto baterie můžete najít pod názvem „Battery Cap“.
Parametry - Př: 1F/ 20V, 0,0016 Ohm: Kapacitor o velikosti 1F, který pracuje na max napětí 20V s vnitřním odporem 0,0016 Ohm.
Zásady výběru - Potřebná kapacita tohoto zařízení se stanoví z R.M.S. výkonu zesilovačů tak, že na 100 W výkonu je třeba 0,1 Faradu kapacity kapacitoru.
Zapojení kapacitoru – Kapacitor se připojí do napájecí cesty (+ pól i – pól) co nejblíže k zesilovači. Vzdálenost kapacitoru od zesilovače by neměla přesáhnout 30 cm. [Detailní popis zapojení viz. Zapojení kapacitoru]
Bezpečnost - Pokud máte kapacitor s ochrannou elektronikou, měla by se postarat o jeho nabití i vybití. POZOR!!! Pokud nemá kapacitor žádnou elektroniku, tak se musí nabíjet i vybíjet přes odpor. Kapacitor bez ochrany dokáže při zkratu roztrhnout i vlastní ochranný obal nebo vám způsobit popáleniny elektrickým proudem!

Zapojení kapacitoru
Při instalaci kapacitoru je důležité, aby vodiče z kapacitoru k zesilovači nebyly moc dlouhé. Z pravidla by neměly přesáhnout délku 30 cm, aby nedošlo k hybnému efektu, v kterém se kapacitor začne chovat spíš jako baterie (zdroj) a dochází k jeho nevyužití a znehodnocení. Kapacitor se zapojuje vždy paralelně k zesilovači.
Možnosti instalace:
1) Verze A – Zapojení se společnou kostrou:
Jedná se o zapojení ve kterém se používá kostry karoserie vozu.
Toto zapojení volíme v případě, že soustava nebude vysoce zatěžována (Silně nevhodné pro soutěžní účely = nad 1,5kW R.M.S).
Obrázek
2) Verze B – Přímé zapojení:
Jedná se o zapojení ve kterém se kostra (minusový vodič) vyvede přímo z baterie až k distribučnímu bloku.
Obrázek
Výhody a nevýhody – Jak už je to zvykem vše má své plus a mínus.
U verze A ušetříme za minusový vodič, jelikož využijeme karoserie vozu a použijeme ji jako kostru. Pak tedy bude stačit asi 1,5m až 2m kabelu. Kostření na karoserii není nejlepší řešení, protože sváry nejsou dokonalé a některé části vozu nemusí být čistě svařené. Karoserie je i místy lisovaná to
má za následek veliké ztráty. U verze B si připlatíme za kabeláž, protože minusový kabel vede přímo od baterie, proto v této verzi padá problém se špatním přenosem el.proudu. Pro správnou funkčnost kapacitoru i celé audio soustavy je důležité dodržet správné průřezy napájecích kabelů.
Uchycení a rozměry – Nejvíce rozšířené typy kapacitorů jsou o rozměrech 270mm na výšku a 75mm na průměr, válcovitého tvaru. Tyto typy mají v příslušenství plastové držáky, které umožňuji přichycení kapacitoru.

.
.
.
Snad tento seriál pomůže některým naprostým amatérům, jako jsem třebas já. S případnými dotazy se asi neobracejte na mě, ale na někoho zkušenýho. Případný reklamace nebo doplněni k článkům vítám :)

Braba
bamboocha :-D

Škoda 110 RS NV2 1.4 50KW
Obrázek
http://www.sibra-motorsport.cz/profiles/braba/index.htm
Uživatelský avatar
Braba
Administrátor, řidič
 
Příspěvky: 699
Registrován: pon 17. pro 2007 18:06:10
Bydliště: Praha

Zpět na Úpravy a tuning

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron